Om det finns terränggående båtar, så är Vattenfalls arbetsbåt ett möjligt exempel
Att underhålla vattenvägar och anläggningar vid och i vatten kräver ett omfattande säkerhetstänk, det finns en rad risker och utmaningar. Vattenfalls vattenkraftsanläggningar som producerar elkraft finns utsprida över hela landet och var och en av dem kräver att man noggrant håller efter dem för att minska risken för driftstopp eller andra problem som innebär effektbortfall från elmarknaden.
Förutom kompetent personal så behövs utrustning, i detta fall en lagom stor båt, eller arbetspråm, dess exakta benämning är oklar då den har uttryck av båda slagen.
Med sin blåa färg är den i iögonfallande, den fluorescerande gula texten, men VATTENFALL i stora bokstäver på sidan gör den omöjlig att inte se, inte ens i mörker.
Dessa fartyg, får bekänna färg, och förlorar mycket av den samma när man rör sig i otympliga miljöer i vattenvägar. Arbetet kan innebära att man skall rensa och ta bort oönskade föremål i vattnet, samtidigt som man kanske skall transportera ut verktyg och maskiner till områden kring anläggningen, förmodlgen berg och betong överallt. Man har helt enkelt inte möjlighet vara försiktig.
När objektet kommer till oss, båten, så är den bucklig, repig, färgen har försvunnit på flera ställen. Vi blästrar bort och slipar där rost uppstått och bättrar på med färgsystem där det behövs, och lägger ett nytt lager med toppfärg i blått över hela skrovet, och sedan lägger vi på ett lager med klarlack. Nu ser den nästan som ny ut och livslängden har ökat till det närmast oändliga igen.
Philipe Danhage ser över ytan innan vi lägger på lagret med klarlack.
– ”Det är ingen rostskyddsmålning i dess rätta bemärkelser, men likväl så är det god kvalite på arbetet, det är en bättringsmålning i den högre skolan” säger han.
Vill ni veta mer om industriell rostskyddsmålning kan ni kontakta oss på 0520-18000 eller info@fyra-ess.se