Det är med stort intresse och engagemang som vi tar emot offertförfrågningar från föreningar med anknytning till industrihistoria

Europa står i brand, andra världskriget är inne på sitt andra år av händelser, de allierade står samlade mot Tredje rikets illdåd och framfart. Industrin är vid det här laget i Hitlers Tyskland är inte helt fokuserat på tillverkning och leveranser till krigsmakten, utan har fortfarande ordrar och beställningar som skall gå på export. 1941 i Henschel & Sohn´s fabriker i Kassel rullar det ut ett lok, dock försenat, men av förklarliga orsaker, adresserat Västergötland – Göteborgs järnväg VGJ.

Loket, nummer 31 i ordningen, kom att trafikera järnvägarna i Västergötland under nästan 13 år innan det blev ersatt av de modernare dieselloken.

Innan loket hamnade hos AGJ, Anten – Gräfsnäs Järnvägar och muséet så förvaltades det inom lite olika organisationer, bland annat så gick det mellan Uddevalla och Bengtsfors på Lelångebanan under några år.

Idag är det ett en del av attraktionen och sommarnöjet för tusentals besökare till Gräfsnäs-Anten, där man som resenär kan få uppleva en tur och retursväng med något av de anrika lok som framförs på banan.

Lok VGJ 31 vars hytt vi nu står i besked att ytbehandla har under många år renoverats för att snart åter bjuda turister på en resa tillbaka i tiden.

Emil har bestämt sig för att åka en tur, om det blir så får framtiden utvisa.

Det är alltid lika spännande att jobba med historiska objekt, man önskar att man kunde få hoppa tillbaka i tiden och stå med en dag i hytten med lokföraren och se röken ur skorstenen och höra tjutet från tutan när tåget startar.

Vill ni veta mer om vilka kompetenser och erfarenheter vi har av restaureringar och renoveringar av historiska maskiner och konstruktioner kan ni kontakta oss på 0520-18000 eller info@fyra-ess.se